Zázrak lidského těla – hodnocení projektu listopad
Charakteristika projektu:
Očekávané výstupy:
Motivace:
postavy mimozemšťánků, prohlížení knih a encyklopedií s tematikou lidského těla, obkládání a obkreslování lidského těla, kniha Betty Mac Donaldové: Paní Láryfáry
Organizace:
ve třídě – frontálně i ve skupinách a na hřišti
Projekt:
Téma lidské tělo je součástí rámcového vzdělávacího plánu, ale tematika je tak obšírná a nabízí spoustu možností, proto jsme se rozhodli zařadit toto téma jako samostatný projekt. Děti se s lidským tělem seznamovaly pomocí rozhovoru s obrázky i vlastní zkušeností. Obkládaly kostkami těla svých kamarádů, aby si dobře uvědomily tvar i jednotlivé části těla, potom těla obkreslily a následně si postavy vybarvily anilinovými barvami a vznikly nám dva mimozemšťánci, kteří nás provázeli celým projektem. Detaily si znovu děti zopakovaly při práci ve skupinách s dokládačkami a puzzle sestavami. Co vše najdeme v lidském těle si předškoláci oživili při sestavování myšlenkové mapy. K procvičení smyslů jsme využili hudební činnosti – doprovod na hudební nástroje při zpěvu písní, hru na tělo při nácviku písně Muzikantská rodina , tělovýchovné aktivity – chůze po laně, kutálení míče po vyznačené trase, vyšli jsme si na nedaleké hřiště, kde si děti mohly i zacvičit. Ochutnávali, voněli jsme k různým potravinám. Rozeznávali ovoce a zeleninu hmatem. K upevňování početních představ jsme počítali se zoubky, poznávali jsme, co je zdravé a co není – třídili jsme potraviny. Naučili jsme se báseň F. Hrubína Paleček a jeho kamarádi. Hráli jsme různé manipulační hry – navlékání korálků, drobné mozaiky, dále sluchové hry – Na Jeníčka a Mařenku, Co slyšíš, Na kukačku, socializační hru Na lékaře.
Závěr:
Děti vytvořily dvě postavy mimozemšťánků, myšlenkovou mapu
a vyzdobily si svou rukavičku. Osvojily si některé prostorové pojmy. Zjistily, kdo je ve třídě nejvyšší, kdo nejmenší. Našli v Čakovicích místa, která umožňují handicapovaným bezbariérovou mobilitu. Rozvinuly si slovní zásobu. Naučily se novou báseň, píseň a tanec. Osvojily si pojmenování částí těla, starší děti umí pojmenovat i orgány a vědí, kde je v těle najdeme. Spolupracovaly v menších i větších skupinách.
Hodnocení:
Projekt děti bavil, úkoly plnily s radostí a každý den netrpělivě očekávaly nová zadání. Líbil se nám přístup starších dětí, které ochotně a bez vyzvání pomáhaly mladším kamarádům s náročnějšími činnostmi. Mladší děti měly zpočátku problém pojmenovat některé části těla. Hůře se koncentrovaly. Předškoláky velmi zaujalo sestavování myšlenkové mapy, ukázkově spolupracovali ve skupině a bez problémů se na všem dohodli. Problémy dělaly dětem úkoly, kde musely ukázat svou obratnost. Některým dětem dělalo problém samostatně dokončit úkol nebo výrobek. Zůstalo nám ještě mnoho aktivit a činností, která se týkají témata lidského těla, proto se k němu brzy vrátíme.
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
V této rubrice nejsou žádné články.