Svět barev – hodnocení projektu
Charakteristika projektu:
Projekt je změřen na rozvoj matematické pregramotnosti. Osvojení si některých matematických pojmů a pochopení některých matematických souvislostí v každodenním reálném životě. Rozvíjí polytechnické myšlení i fantazii a tvořivost. Podporuje schopnost porovnávat, rozkládat a kompletovat. Opakovat a chápat základní předčíselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, řadit a třídit předměty podle určitého pravidla). Upevňuje znalost základních a doplňkových barev. Rozvíjí zrakové vnímání i schopnost pracovat individuálně, ve dvojici i ve skupině.
Očekávané výstupy:
- vnímat svět jako rozmanitý, pozoruhodný, pestrý a různorodý
- rozlišovat a pojmenovávat barvy a barevné odstíny
- být ohleduplný ke druhému a umět ocenit jeho práci vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a kontrolovat ji, dokončit, co započalo
- porovnávat, uspořádávat a třídit předměty a podle určitého pravidla
- přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky
- získávání základních dovedností a návyků při práci s materiály
- dodržování bezpečnosti při používání nůžek
- dodržování hygienických návyků při práci s barvou a lepidlem
- spolupracovat ve dvojici i skupině
- využívat tvořivé postupy, rozvíjet fantazii a představivost
- rozvoj slovní zásoby – podstatná a přídavná jména
- samostatné stříhání a lepení
- rozvoj zrakového vnímání
- koordinace ruky a oka
- zraková analýza a syntéza
- zdokonalování pohybových dovedností
- rozvoj kritického i abstraktního myšlení
- řešení problémů kreativním způsobem
K projektu svět barev nás inspirovalo:
Poslech motivačního příběhu „ Barevné království“
Vyhledávání barev v prostoru třídy, na zahradě a na vycházce
Experimenty s barvami
Sphero indi – robot autíčko
Poznávání a seznamování se základními a doplňkovými barvami
Výtvarná hra s barvami
Pohybové činnosti
Práce s tabletem
Motivace: příběh „Barevné království“, pohybové hry inspirované barvami, výtvarná hra
Organizace: ve třídě – frontálně, skupinově, u stolků, v herně, na zahradě, na vycházce
Projekt:
Projekt uvedl motivační příběh Barevné království. Na příběh navázalo opakování znalosti základních barev pomocí třídění a vyhledávání barev ve třídě. Upevnění znalosti základních barev pomohla i výtvarná hra, při které si děti museli vyhledat obrázky, samy připravit podklad nakreslený barevnou tuší a vybrané obrázky nalepit. V průběhu hry si děti vzájemně své výtvory porovnávaly a nenásilnou formou i kontrolovaly, aby kamarád dodržel správný výběr barvy. Veselo bylo zejména při pohybových činnostech - při hrách s padákem, kdy děti hrály pohybové hry: Na barvy, Na barevné kroužky. Při pohybových hrách v prostoru třídy: Pan Čáp ztratil čepičku, Plave mýdlo po Vltavě, Na semafor apod. Digitální gramotnost nám pomohla podpořit aplikace na tabletu Kid Games 3, oddíl zaměřený na znalost barev a autíčko Sphero indi, s nímž si děti vyzkoušely programování pomocí barevných dlaždic. Zrakové vnímání si mohly děti zdokonalit při řazení barev podle vzoru. Děti si zde vyzkoušely skupinovou práci a změnu úkolu i stanoviště. Jejich úkolem bylo seřadit barevné prvky různých stavebnic podle předtištěného vzoru a po splnění úkolu se přesunout na další stanoviště. Ve volných chvílích v průběhu dne se děti snažily rozluštit různé barevné hádanky. Nezapomněli jsme ani na zpěv barevných písní, jako jsou: Travička zelená, Koulelo se, koulelo, Okolo Hradce. Velmi děti zaujaly experimenty s barvami. Při experimentu Bonbónová duha si vyzkoušely i svou trpělivost, když čekaly na chvíli, kdy se začnou barvy uvolněné z bonbónů vzájemně spíjet. Experiment Míchání barev z nich udělal malé kouzelníky, kdy si podle předtištěného návodu pomocí pipety smíchaly barvy a vznikly nové. Celý projekt jsme zakončili pohybovou hrou s gumovými kroužky a barevnými podsedáky, kdy děti předvedly, jak ovládají znalost základních i doplňkových barev. Na vycházkách v průběhu projektu jsme pozorovali barevnost podzimní přírody.
Závěr:
Čtyřleté děti si zopakovaly rozlišování základních barev, nově se seznámily s doplňkovými barvami. Předškoláci si procvičili znalost všech barev i jejich odstínů, včetně jejich pojmenování. Dále si všechny děti osvojily a upevnily porovnávání, třídění, řazení podle společných znaků. Rozvíjely si zrakové a sluchové vnímání. Vyzkoušely si spolupráci ve dvojicích i menších skupinách.
Hodnocení:
Projekt děti zaujal. Ve výtvarné hře uplatnily znalost základních barev. Většina dětí je bezpečně rozeznává, umí přiřadit, některé děti je neumí pojmenovat. Velký problém dělalo dětem řazení barevných stavebnicových prvků podle předtištěného vzoru. Tento úkol budeme častěji zařazovat do řízených činností a individuálně procvičovat při volných hrách i na pracovních listech. Nejmladší děti se zatím obtížně zařazují do kolektivu, proto spolupráce v některých skupinách vázla. Starší děti své mladší kamarády podporovaly a motivovaly. Našly se však i děti, které jsou v mateřské škole prvním rokem a svými znalostmi a schopnostmi se vyrovnají starším kamarádům. Nejatraktivnější činností projektu se staly experimenty s barvami. Do nich se aktivně zapojily všechny děti a z výsledků pokusů se radovaly společně. Procvičování znalosti základních i doplňkových barev se budeme nadále věnovat, protože jsou nedílnou součástí předmatematické gramotnosti.
Fotografie z projektu najdete ve fotogalerii.
Vypracovala: Pavlína Malá
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
V této rubrice nejsou žádné články.